–Produsenter har en portvokterfunksjon

Gjennom prosjektet 3C skal JM Norway, sammen med Fryshuset i Sverige og Rapolitics i Danmark, starte arbeidet for å endre kjønnsbalansen blant produsenter i musikkindustrien. Prosjektet er finansiert av EU og Nordisk Kulturfond.

Kjønnsbalansen i innspillingsindustrien har et enormt forbedringspotensiale. Et nylig utført studie i USA viser at på “Hot 100 Year-End”-listen i 2020 var 198 produsenter kreditert og 98% av disse var menn. Hvis vi ser seks år tilbake i tid på samme liste, er det kun 2,6% av de 1 291 krediterte produsentene som er kvinner. Det betyr at vi må telle 38 mannlige produsenter før vi finner en kvinnelig. For ikke-binære produsenter er tallene så små at det nærmest er umulig å utføre research. 

Vi ser det samme mønsteret i de nordiske landene. Det har hatt en negativ effekt på både kvaliteten og kreativiteten i musikkindustrien. Representasjon er viktig, og akkurat nå har ikke unge jenter og ikke-binære nok forbilder de kan identifisere seg med når det kommer til musikkteknologi. Prosjektet 3C (Connect/Compress/Change) har som mål å øke antallet kvinner og ikke-binære innen musikkproduksjon.

“Produsenter har en portvokterfunksjon”

3C er et nytt samarbeid mellom de nordiske aktørene Fryshuset (SE), JMN (NO) og Rapolitics (DK) og vil arrangere aktiviteter i de ulike landene som skal styrke unge kvinner og ikke-binæres posisjon i musikkproduksjon. Det skal også bidra til en mer variert, likestilt og kreativ nordisk musikkindustri. Prosjektet vil rette seg mot kvinner og ikke-binære mellom 13 og 25 år. I tillegg til kvinnelige og ikke-binære ledere og instruktører, representanter fra musikkindustrien og rollemodeller innen musikkproduksjon. 

Ulrica Wallin fra Fryshuset sier:

“Connect/Compress/Change er et viktig prosjekt for unge jenter og ikke-binæres mulighet til å både oppdage og utvikle seg innen musikkproduksjon. Det er også en unik sjanse for oss i Fryshuset å påvirke en mannsdominert industri, som alle de unge menneskene vi møter blir inspirert av. Nå skal vi lage vår egen musikkindustri som er mer likestilt og vi gleder oss til å se unge jenter og ikke-binære ta deres plass som musikkprodusenter.”

Organisasjonene som er med i dette prosjektet har blitt valgt ut basert på deres store nettverk, dedikasjon til både musikk og unge mennesker, i tillegg til deres evne til å gjennomføre større prosjekter. Alle tre jobber eller har jobbet med problemstillingen rundt kjønnsbalanse i musikkindustrien. 

“Produsenter har en portvokterfunksjon. De kan bestemme hvem som får muligheten til å spille inn musikken sin og de påvirker det musikalske uttrykket til artistene de jobber med. Mer likestilling og mangfold i disse rollene er et viktig steg for hele industrien,” sier Sofie Søndervik Sæther fra JM Norway og fortsetter: “hvordan kan vi nå ut til nye grupper og skape entusiasme for musikkproduksjon? Vi gleder oss til å dele og lære mer gjennom dette nordiske samarbeidet.”


Foto: Helene Michaelsen

Foto: Helene Michaelsen


Prosjektets mål

Når prosjektperioden er over i februar 2023, er målene at: 

  • Flere unge kvinner og ikke-binære har fått de verktøyene og mulighetene de trenger for å kunne jobbe som musikkprodusenter. 

  • Oppfatningene om at musikkproduksjon kun er noe gutter gjør, har endret seg radikalt. 

  • Det er et større miljø og flere plattformer for kvinner, ikke-binære og organisasjoner. 

  • Flere kvinnelige og ikke-binære musikkprodusenter er synlige gjennom presentasjoner og konserter.

For å nå disse målene vil de tre organisasjonene utarbeide verktøy og manualer for å øke rekrutteringen av unge jenter og ikke-binære. I tillegg vil prosjektet jobbe med opplæring av instruktører i hvordan de kan lage et trygt, positivt og motiverende miljø for kvinnelige og ikke-binære produsenter. Gjennom prosjektperioden vil det arrangeres flere seminarer og nettverksmøter for deltakere, interessenter i musikkindustrien og musikkinstruktører i hvert enkelt land, men også på tvers av landegrensene. 

“Danmark ser ut til å henge litt etter når det kommer til inkludering og representasjon, sammenlignet med nabolandene våre. Likevel har vi sett et ønske om en endring de siste årene. Sammenlignet med hvordan det var for fem år siden er industrien både klar for og bedre rustet for denne endringen. Det er både inspirerende og nødvendig. Vi er kjempespent på å være en del av en bevegelse som dette og ser styrken i å samarbeide på tvers av landegrensene med så kompetente partnere som JMN og Fryshuset,” avslutter Nikoline Skaarup, kommunikasjonssjef i Rapolitics.

Om organisasjonene

JM Norway er den norske avdelingen av Jeunesses Musicales International (JMI) - verdens største internasjonale nettverk for musikk og ungdom. Siden 1970 har organisasjonen jobbet mot å gi barn og unge i Norge tilgang på et internasjonalt musikkliv og internasjonale kulturerfaringer. JMN jobber fortiden med et bredt utvalg av prosjekter som MOVE, LOUD! Jentenes Bandleir, Parkert Piano og MUA - musikkworkshop for unge asylsøkere.

Fryshuset gir unge mennesker muligheten til å oppdage og dyrke det de brenner for og bidrar til at de skal nå deres fulle potensial. Organisasjonen er også et bindeledd mellom ungdommer og samfunnet, og sørger for at unge stemmer blir hørt i offentligheten. Fryshuset jobber innen ungdomskultur, utdanning, sosialarbeid og entrepenørskap og arbeidet retter seg blant annet mot unges personlige utvikling. Les mer om Fryshuset her.

Rapolitics er en non-profit organisasjon. De jobber med å engasjere den yngre genrasjonen som ønsker å utfordre og utvide den demokratiske debatten gjennom kultur, kunst og kreativ utfoldelse innen hiphop-kulturen. Rapolitics har tidligere jobbet med unge kvinner og ikke-binære gjennom rap skoler som Made by Girls og Msfitz. Les mer om Rapolitics her.





JM Norway