Reisebrev

Reisebrev fra Verdens Ungdomskor 2010


World Youth Choir, Verdens Ungdomskor, ble etablert i 1989 som en av de mest interessante musikkopplevelsene for unge sangere.


Hvert år inviterer koret en miks av gamle og nye sangere til et nytt land for øvelser med påfølgende turné. Repertoaret spenner fra kjente mesterverk til samtidsmusikk, dirigert av noen av verdens beste kordirigenter.

Årets korsammensetting inkluderte hele 39 ulike land og de heldige utvalgte dro til Kanariøyene for å innøve et todelt program bestående av kormusikk fra 1900-tallet, samt kormusikk fra middelhavsområdet. Norge var representert av en deltager, Ingvill Espedal.


I sitt reisebrev skriver Ingvill: World Youth Choir kan jeg si har vært en av de mest fantastiske opplevelser jeg har fått være med på. Man er i en så heldig posisjon at man treffer mennesker fra hele verden som deler den samme lidenskapen som en selv, men samtidig har man den fantastiske muligheten å kunne utveksle kulturerfaringer med mennesker som kommer fra en helt annen del av verden enn deg selv.


Les hele reisebrevet her.


Reisebrev fra Orkester Norden 2010


Orkester Norden er et sommerkurs for orkestermusikere, bestående av mellom 70-100 deltagere fra ulike musikkinstitusjoner rundt om i norden og baltikum (Norge, Danmark, Sverige, Finland, Island, Estland, Latvia og Litauen). Hvert år i januar arrangeres opptaksprøver, og orkesteret er aktivt i 3 uker på sommeren. I år dro orkesteret på nordisk turné, og spilte kjente og krevende verk av blant annet Bartok og Ravel. Marin Stallemo Bakke var en deltagerne i år. Les hennes reisebrev fra Orkester Norden 2010 her.


Reisebrev fra Imagine 2010


I land over hele verden, fra Zimbabwe til Frankrike til Sverige, arrangeres det hvert år nasjonale festivaler for unge musikere tilsvarende Ungdommens kulturmønstring (UKM) i Norge. Disse festivalene får ferm noen av de aller beste unge bandene og musikerne disse landene har å by på – enten det er rockeband, jazzgrupper, klassiske ensembler, hip-hop crew, DJ-er eller noe helt annet. I sommer ble for første gang de beste artistene fra 12 av disse landene, inklusive Norge, samlet i én festival: Imagine 2010. 16 band og ensembler med 100 fantastiske unge musikere innen alle sjangere fra hele verden holdt 30 konserteri Trondheim i løpet av tre dager. Musikerne deltok også på Imagine-workshops for å utvikle uttrykket sitt i et internasjonalt miljø under veiledning av Norges aller beste musikere.


Tove Blum, vokalist i det svenske bandet Le Maine har oppsummert sin Imagine-opplevelse på sin blogg.


Klikk her for å lese Toves blogginnlegg om Imagine 2010.

Klikk her for å lese Toves blogginlegg om Imagine-Workshopen.


Reisebrev fra Scheersberg 2010


Den Tysk-Skandinaviske musikkuken er et samlingssted for unge talentfulle musikere innen klassisk musikk og tiltrekker seg musikere fra store deler av verden. Med musikere fra Skandinavia, Tyskland, Spania, Canada, USA, Polen, Bulgaria og mange fler sikrer arrangementet deltakerne en uforglemmelig opplevelse. Merle Greiser deltok på Scheersbergsuken under påsken 2010. I reisebrevet skriver Merle:


En lang reise ventet på meg da gikk på toget på Hamar stasjon fredags kveld. Målet var den tyst – skandinaviske musikken (DSM) på Scheersberg i Nord-Tyskland, et kor- og orkesterkurs for profesjonelle musikere og gode amatører, åpent for deltakere av alle nasjonaliteter. Jeg er selv for tiden elev ved Toneheim Folkehøgskole og er 20 år, og dette var 4. gangen jeg har deltatt på DSM. Men dette var også første gangen at jeg skulle reise fra Norge, jeg er opprinnelig tysk og kommer fra et lite sted bare 1 1/2 times biltur unna kursstedet. Etter en overnatting i Sandefjord hos ei venninne som også skulle være med og en 13 timers bil-, båt- og togtur (takket være mange ventepauser) var vi endelig fremme og rakk akkurat den morsomste delen av åpningsseremonien: deltagerpresentasjonene og folkedans.

Les hele reisebrevet.



Reisebrev fra Ethno Sverige 2008


Anette L. Voreland reiste på Ethno camp i Rättvik, Sverige i juni 2008. Dette er en camp for unge folkemusikere og sangere fra hele verden.


I reisebrevet skriver Anette:


Jeg spiller selv klarinett, og deltok på Ethno for første gang i år. Nervene stod i høyspenn da jeg omsider ankom skolen, for jeg visste absolutt ikke hva jeg hadde begitt meg ut på, og kjente ingen fra før. Det eneste jeg hadde hørt var at Ethno var en av de tingene her i livet du bare ikke kan gå glipp av. Så her var jeg.


Ettersom timene gikk, gikk det etter hvert opp for meg hvor utrolig koselige og dyktige musikere jeg her hadde med å gjøre. Vi snakker om folk fra India som videreførte musikken sin i 18. generasjon, folk fra Jordan som faktisk kom på 2.plass i landets Idol-finale, og folk som bare levde av å reise rundt og spille musikken sin. Man trenger kanskje ikke engang nevne hvor liten jeg følte meg blant disse proffene, jeg som kun hadde erfaring fra korpslivet og notelesing fra tidligere. Her spilte alle på rent gehør, så dette var absolutt en utfordring for meg. Men utfordringer er til for å beherskes, og jeg skal love deg at jeg kom hjem igjen med et par ti kunnskaper flere enn da jeg ankom!


Ethno har gitt meg bekjentskaper over hele verden, og jeg kan nesten ikke vente til å se alle sammen igjen neste år! Så til dere som ikke tror dere tør, eller som føler dere ikke er flinke nok; kast dere ut i det! Dere har ingenting å tape, og dere kommer virkelig ikke til å angre!! Vi sees på Ethno 2009!

Les hele reisebrevet.


Reisebrev fra den tysk-skandinaviske musikkuken


Flere norske musikere deltok på den tysk-skandinaviske musikkuken i Scheersberg, deriblant Kjersti Haavet Bjørnson. Kjersti forteller om en mangfoldig og lærerik musikkuke. Her kan du lese et utdrag fra reisebrevet hennes:

Den muntre atmosfæren som hang som en blid sol over hele orkesterkurset, ble etablert allerede på åpningskvelden da de forskjellige nasjonene introduserte seg selv (noen i mer seriøse former enn andre). Det gode sosiale miljøet fortsatte blant annet gjennom folkedanskvelder og møtestunder i husets ”sosiale rom”. For de som ikke hadde nok med å tilegne seg den krevende musikken (blant annet Ravels ”Daphne og Chloe, ballettsuite 1 og 2” og Messiaens ”L’Ascension”), kunne de delta på tre huskonserter utover uken (som varte i ti dager – den lengste uken jeg har opplevd). Den siste huskonserten var den noe beryktede Midnattskonserten, som begynte ved midnatt etter siste hovedkonsert og varte til kvart på tre om natten. En flottere og mer variert huskonsert blir det lenge til jeg får oppleve (og delta på) igjen.


Les hele reisebrevet.