Identitetsbygging i tyggismusikkens tidsalder

 
 

Lørdag 31. oktober braker det løs med hiphop-seminar på Kulturhuset i Oslo.

Seminaret er et samarbeid mellom JM Norway og Oslo World Music Festival, og handler om hvordan global massekultur påvirker unge musikere.

Vi lever i et samfunn hvor vi hele tiden bombarderes med masseprodusert tyggegummimusikk. Hva har dette å si for unge musikere som forsøker å finne sitt eget sound? Temaet er aktuelt for alle dagens musikkstiler, men akkurat dette seminaret tar utgangspunkt i hip-hop-sjangeren. Vi ba tidligere MOVE-deltaker Cecilie Wagenheim, som har trukket i noen av trådene for å få arrangementet på plass, om å fortelle litt om seminaret:

jansk

Jan Sverre Knudsen er ordstyrer. Foto: HiOA

– “Global sounds on local grounds” er et seminar som handler om ungdom og musikalsk identitet i en verden som blir mindre og mindre. Hip hop er en spennende sjanger i den sammenheng. Hip hop’en har lenge blitt sett på som en undersgrunnssjanger, men har med tiden blitt stadig mer mainstream, forteller Wagenheim.

–Vi har fått på plass et kjempespennende panel som jeg gleder meg til å høre på. En god miks av forskere og artister. Det er  mye å ta tak i innenfor de rammene vi har satt. Jeg er spent på hva som kommer fram, forklarer Wagenheim.

– Hvorfor er det viktig at vi debatterer dette?

Don Martin

Don martin

– Dagens samfunn er mer åpent for inntrykk enn tidligere. Vi krysser grenser og møter impulser fra mange land, men utsettes samtidig for en stadig mer strømlinjeformet musikk. Det synes jeg det er viktig å snakke om. Hvordan er det å vokse opp i en slik verden? Hvordan finner unge mennesker i dag sin musikalske identitet, og hva skjer med lokale kulturuttrykk når de bombaderes med mainstream-kultur? spør Wagenheim.
Wagenheim var på utveksling i Malawi i regi av MOVE i fjor. Der så hun med sine egne øyne unge gutter som groovet til hip-hop på scenen, men som slik hun oppfattet det i liten grad viste en lokal identitet, eller et selvstendig uttrykk.

– De bare hermet. De kan være så flinke de vil, men det er fortsatt uinteressant. Derfor er det viktig at man oppfordrer ungdommen til å søke etter sin identitet, det som kommer innenfra og det som er ekte – eller sagt med hip-hop, real. Da kan de forankre hip-hopen lokalt, og da blir det spennende musikk, avslutter Wagenheim.

Panelet på seminaret består av artistene Don Martin, Fela, Stella Mwangi, Shivani Alowavi og Grace Akoyo. I tillegg stiller den danske musikkforskeren Kristine Ringsager, som har skrever doktoravhandlingen RAP, RETTIGHETER; RESPEKT (2015). Ordstyrer er Jan Sverre Knudsen, musikkforsker og professor på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Seminaret finner sted på Kulturhuset 31.10.2015 kl. 12.00 – 14-00.

Arrangementet er gratis, men med påmelding via mail. Husk derfor å sende en epost til ceciliewagenheim@gmail.com innen onsdag 28.10.

Vel møtt til en kunnskapsrik formiddag med JM Norway og Oslo World Music Festival!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *